Minden iparágnak megvannak a saját trendjei. Ezek általános változásokat jelentenek a piacon, amelyek hatással vannak a gyártókra és az értékesítőkre egyaránt. A mai piaci átalakulásban a hagyományos üzletek mellett az e-kereskedelem jár az élen, folyamatosan változik, hogy a különböző terméktípusokat hogyan csomagolják, címkézik és kínálják eladásra.
Ebben a bejegyzésben a csomagolásra jellemző legfontosabb trendeket mutatjuk be.
Személyes csomagolás
A digitális nyomtatás sokkal könnyebbé teszi a csomagolás testre szabását és a termékek személyre szabását.
A legnagyobb, legismertebb márkák közül sokan felfedezték a személyre szabott csomagolást, és jelentős megtérülést láttak ezen a területen.
A személyre szabott csomagolás szépsége, hogy nem létezik két egyforma, mely mindenki számára megfelelő. Ez a trend alapvető filozófiája.
A személyre szabott csomagolás szépsége, hogy nem létezik két egyforma, mely mindenki számára megfelelő. Ez a trend alapvető filozófiája.
A személyre szabás lehetővé teszi a vállalat számára, hogy nevét és márkáját erőteljesen népszerűsítse, ezáltal kiemelkedik a versenytársak közül, például ahogy a Coca-Cola keresztneveket nyomtatott a dobozokra.
Ez a csomagolási trend nagy sikernek örvend, mivel lehetővé teszi az egyének számára, hogy azonosuljanak egy márka termékével. Ha a keresztnevüket látják a kólás dobozon, az azonnal a termékhez vonzza az embereket. Nehéz ellenállni annak, ha valami konkrétan a mi nevünket kiabálja.
Ugyanez igaz a hullámkarton lemezekből készült dobozokra, hiszen erre a felületre is hasonlóképpen lehet nyomtatni szöveget, képet, logót vagy bármilyen grafikát. Webshoppal rendelkező vállalkozók is előszeretettel alkalmazzák ezt a megoldást, hogy személyesebbé, emberközelibbé tegyék a csomagolást, és ezáltal a márkát is.
Ez a trend 2020 óta a legnépszerűbb, és egy ideig még biztosan velünk marad.
Fenntartható csomagolás
- Újrahasznosított csomagolású termékek és minimalista termékcsomagolás
A zöld mozgalmaknak kifejezetten nagy a lendülete, és ez a továbbiakban is így marad. Minden csomagolt áruval foglalkozó cégnek meg kell fontolnia, hogy csatlakozik a zöld hullámhoz.
Sok márka már áttért a fenntartható csomagolásra, amely biológiailag lebomló anyagokból, például papírból, kenderből vagy kukoricából készül. Mások az egyes termékek csomagolásának csökkentésére összpontosítanak, ezáltal pedig a szállítási költségeiket is csökkentik.
Újrahasznosított csomagolású termékek
Az újrahasznosított csomagolás trendje még soha nem volt ennyire népszerű.
A mozgalom a 3R elvével kezdődött: „Reduce, Reuse, Recycle”, azaz „Csökkentsd, Használd újra és Hasznosítsd újra.”
Az újrahasznosítás már szigorúan beépült a mindennapjainkban, és ez alól a csomagolóipar sem lóg ki.
Évekig a csomagolási hulladékok túlnyomó többsége hulladéklerakókba került, azonban ennél is rosszabb az óceánokban lebegő műanyagok tömege. Ezt a szennyezést nem lehet figyelmen kívül hagyni, és sok fogyasztó meg akar tenni mindent, hogy megakadályozza azt. Ezért többen is az újrahasznosítható termékcsomagolást választják.
Az emberek kerülik a nem újrahasznosítható anyagokba csomagolt dolgok megvásárlását, így a vállalatok a felhasznált alapanyagokat cserélik, hogy alkalmazkodjanak.
A csomagolóiparnak viszonylag könnyű dolga van ezen a területen, hiszen a hullámpapír lemezzel sok csomagolást ki lehet váltani.
Milyen előnyökkel rendelkezik a hullámkarton doboz?
Tárolása egyszerű: Lapra szerelve, a megfelelő helyen tárolva évekig is ép marad, később pedig újra felhasználható.
Újrahasznosítható: A hullámkarton dobozokat felhasználásuk után más nem használatos termékek tárolására is alkalmazhatjuk, vagy akár össze is gyűjthetjük. A begyűjtött termékekből 7x készíthető újra doboz.
Sokrétű felhasználhatóság: A lemezek megnövelésével törékeny, vagy nehezebb áru csomagolásának is megfelelő védelmet nyújt, emellett pedig méretei is személyre szabhatók.
Minimalista termékcsomagolás
A „kevesebb több” közmondás a csomagolás területén is érvényesül.
A minimalista termékcsomagolás népszerű a lelkiismeretes fogyasztók körében, akik előnyben részesítik azokat a termékeket, amelyeken nincs külső csomagolás és védelem.
A minimalista csomagolás jól működik, mert egyszerű. A fogyasztók értékelik az egyszerűséget és a gazdaságosságot, ez az egyik oka annak, hogy a barna papírcsomagolás olyan népszerű.
Ez az irányzat a térkitöltő elemek helyzetét is érinti. A felesleges térkitöltővel teleszórt csomagok feleslegesnek bizonyulnak, és a védelmet sem biztosítják jobban. A megfelelő mennyiség természetesen elengedhetetlen, de nem szabad túlzásba esni.
Kitűnő megoldásként szolgálhatnak a környezetbarát termékek, így a védelem garantált, de a felhasználás után feleslegessé vált natúr bio térkitöltők vízzel érintkezve feloldhatók, így nem szennyezik a környezetet.
Okos csomagolás
Viszonylag új trendnek számítanak az okos csomagolások, melyek számos olyan funkcióval rendelkeznek, amik javítják a felhasználói élményt és az e-kereskedelmi csomagolások jövőjét képviselik.
Ahogy a fogyasztók online tevékenysége nő, úgy nyernek teret a hasonló technológiák alkalmazása a csomagolásban is.
Segítségükkel a csomagolást nem halmozzák el temérdek információval, hanem egy QR kód segítségével egy informatív honlapra tereli a vásárlót, ahol minden kérdésére választ kaphat.
A csomagolási trendek folyamatosan változnak, ezért nehéz megfelelni a vásárlói igényeknek. A felsorolt trendek azonban nagy valószínűséggel még sokáig velünk maradnak, ezért bátran alkalmazhatod őket Te is!