Tervezzük meg a csomagolást

Egyedi csomagolás

A csomagolás rendezetten tartja a világot. Legyen szó egy ételnek a csomagolásáról vagy egy webshopos terméknek a csomagolásáról, a cél mindig az, hogy biztosítsuk a termék védelmét. Nem csak a termék számít, hanem az is, amibe csomagoljuk.

Tehát mi a termék csomagolása? A termékcsomagolás tervezése a termék külső megjelenésének megalkotását jelenti. Ez magában foglalja az anyag- és formaválasztást, valamint a csomagoláson, dobozon, üvegen bármilyen felületen használt grafikákat, színeket és betűtípusokat.

A bejegyzésben bemutatott instrukciókat nemcsak a termék elsődleges csomagolásánál alkalmazhatjuk, hanem a gyűjtőcsomagolásnál is. 

A csomagolás több, mint egy egyszerű, külső védelem. Mint minden jó dizájn, a csomagolás is egy történetet mesél el. Ez is egy érzéki élmény, szó szerint leköt minket a látvány, a tapintás. Mindezek a részletek segítenek abban, hogy megértsük, mire való a mellékelt termék, hogyan kell használni, ki használhatja, illetve itt döntjük el azt is, hogy szükségünk van-e a termékre.

Gyűjtőcsomagolásnál nem szükséges minden információt egyből feltüntetni a dobozon, hiszen arra való az elsődleges csomagolás. Viszont itt is érdemes figyelni a tervezési folyamatra.

Mielőtt elkezdenénk a csomagolás tervezését (akár gyűjtő- akár elsődleges), 3 kérdésre kell válaszolnunk: 

Egyedileg készített hullámpapír doboz
  • Mi a termék?
  • Ki vásárolja meg a terméket?
  • Hogyan vásárolják meg az emberek a terméket?

Nézzük ezeket egy kicsit alaposabban:

  • Mi a termék?

Nem trükkös kérdés, ennek könnyűnek kell lennie. Mi az, amit árulsz? Mekkora a mérete? Milyen anyagokból készül? 

Ez a kérdés segít meghatározni, hogy vannak-e logisztikai követelmények a termék csomagolásához. Például egy kényes, törékeny termék biztonságosabb csomagolást igényel. Valami nagy vagy szokatlan méretű dolog viszont egyedi csomagolási megoldást igényelhet a doboz helyett.

Webshopos csomagolásnál természetesen több terméket is értékesíthetsz, így érdemes olyan csomagolást választani, amit így is megállja a helyét. A standard méretű dobozok közül is választhatsz, nem feltétlenül lesz szükséged egyedi csomagolási megoldásra.

  • Ki vásárolja meg a terméket?

A terméket férfiaknak, nőknek vagy mindkettőnek kell használnia? 

Gyerekeknek vagy felnőtteknek való? 

Olyan embereknek szól, akik környezettudatosak? 

Kevés vagy sok jövedelemmel rendelkező személyeknek szól?

A termék csomagolásának vonzónak kell lennie az ideális fogyasztó számára, ezért fontos tudni, hogy ki a pontos fogyasztó, mielőtt elkezdjük a tervezési folyamatot. 

Az idősebb felnőtteknek szánt termékeknél nagyobb szövegre lehet szükség. A jómódú vásárlóknak szánt termékeknél pedig olyan anyagokat kell figyelembe vennünk, amelyek a luxus érzetét keltik.

Elsődleges csomagolásnál ezek egyértelmű kérdések, hiszen a cél az, hogy a vásárlónk levegye a polcról a terméket.

Egyedileg készített csomagolás

Gyűjtőcsomagolásnál a felsorolt kérdések nem mindegyikét vesszük figyelembe. A környezettudatosság például itt is fontos szempont, hiszen, ha webshopunkban ilyen termékeket értékesítünk, a gyűjtőcsomagolásunk viszont tele lesz műanyag térkitöltővel, azt nem fogja értékelni a vásárlónk.

  • Hogyan vásárolják meg az emberek a terméket?

Szupermarketben veszik? Egy kis üzletben? Online?

Másként kell gondolkodnunk a csomagolásról, ha a terméket az interneten értékesítjük majd kiszállítjuk, mintha ki kellene tűnnie a versenytársak közül a nagydobozos boltok polcain. 

Megkaptad a válaszokat? 

Ezek útmutatást adnak az összes többi döntés meghozatalában, amelyeket a csomagolás tervezési folyamata során meg kell hoznod.

Márkakövetelmények

Terméked és csomagolásod egy márkát képvisel. Az elsődleges csomagolás és a gyűjtőcsomagolás is. 

Milyen információkra lesz szükséged a márkához kapcsolódóan?

Színek

Vállalkozásodnak, márkádnak már van egy arculata. Szépen megtervezett logóval, ellátva a megfelelő színekkel. Ha nincs, hiszen még csak most vágsz bele a termék értékesítésébe vagy a vállalat elindításába, érdemes ezeket is átgondolnod:

Termékek csomagolásánál legtöbbször ez a logó is felkerül a termékre, illetve a külső csomagolásra, ezért érdemes olyat terveztetni, amely érdekes, felhívja a figyelmet, de könnyen olvasható akár egy hullámkarton dobozon is. 

Betűtípusok

Méretben, színben is típusban is válasszunk olyat, amely könnyen olvasható minden felületen. 

Logó

A logó tervezésnél is figyeljünk arra, hogy egyszerű, könnyen értelmezhető legyen. 

Tartalom, amelyet a csomagoláson kell feltüntetni

Elsődleges csomagoláson:

A tartalom természetesen iparáganként és termékenként is változó, nem is létezik két egyforma leírás. 

A jogi követelményeknek érdemes utánanézni a leírás elkészítésekor, így láthatod, hogyan kell feltűnteni például az összetevőket vagy a lejárati dátumot.

Gyűjtőcsomagoláson:

A gyűjtőcsomagolásnál nem feltétlenül kell megadnunk a fent említett tartalmat, érdemes azonban különböző jelzésekkel ellátni. Ilyen lehet például, hogy törékeny terméket tartalmaz, esetleg gyúlékony anyagot.

Vágjunk bele! Standard hullámkarton dobozainkat eléred az üzletünkben, egyedi dobozgyártás esetén pedig keress minket bátran!

Várjon!

Kérjen személyre szabott ajánlatot!

Mielőtt elmegy, próbálja ki egyedi doboztervezőnket!

Kimetszett dobozok hullámpapírból